Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Saturday 1 November 2014

Kanonnenvoer 3

Mijn tegenstander uit ronde 7 was dezelfde als die van Jan Krans uit de tweede ronde: Ingo Cordts. Jan won die wilde partij na een glansrijke verdediging. Zie hiervoor 'kanonnenvoer'. Hij was er extra blij mee omdat het een FM was. Ik had bij de analyse van Jan en Ingo meegekeken. Voor de partij zei Ingo dan ook dat het nu 1-0 voor Nederland was. Ik antwoordde zoiets als "Ach, es ist jetzt ein neuer Partie." Ik had mij kort voorbereid en wist dat hij graag Slavisch speelde.

Ingo Cordts - Michiel Harmsen
Bad Wiessee 2014, ronde 7
1.d4 d5 2.Nf3 Nf6 3.c4 c6 4.Qc2
Ik hoopte op een overgang naar een Catalaan en week daarom af van het gebruikelijke 4.Nc3.
4...dxc4
Hier was ik uit de theorie en speelde op mijn gevoel verder. Ik had me voorgenomen pion c4 voorlopig te offeren voor activiteit.
5.g3 Bg4 6.Nbd2 Nbd7 7.Bg2 Nb6 8.O-O Qd5
Deze zet verbaasde me erg. Ik krijg nu een sterk centrum en de dame doet niet meer mee met de verdediging van de damevleugel.
9.e4 Qh5 10.a4! Rd8?! 11.a5 Nc8
Stelling na 11. .. Bc8
Ik was tevreden met het verloop van de opening en had zelfs het gevoel erg goed te staan. Pion c4 kon ik altijd terugwinnen met behoud van een grote ontwikkelingsvoorsprong en een sterk centrum. Ik had al wel veel tijd geinvesteerd. Ook hier had ik een lange denkpauze en overwoog 12.b3 cxb3 13.Qxb3 dat echter faalt op 13...Qb5! Ik bekeek allerlei varianten om nu snel door de damevleugel heen te breken, o.a. ook 12. Ne5, maar zag het niet. Uiteindelijk besloot ik pion c4 terug te nemen.
12.e5 Nd5 13.Qxc4.
Dat is op zich geen slecht plan, want wit houdt een groot ruimteoverwicht en ontwikkelingsvoorsprong, maar de stelling wordt nu wel erg gesloten. Zwart beheerst gewoon de witte velden. Daardoor werd het moeilijk het witte voordeel uit te buiten. De alwetende computer suggereerde twee betere mogelijkheden die beide berusten op het oprollen van de zwarte damevleugel door middel van een tijdelijk pionoffer: 12.Qxc4 Nxe4 13.a6 Ncd6 14.Qd3 Nxd2 15.Bxd2 of 12.Ne5 Rxd4 13.Ndxc4 Be2 14.Re1 Bxc4 15.Nxc4 e6 16.a6. In beide varianten heeft wit groot voordeel (+2). Nu hield zwart met zijn volgende zet de damevleugel op slot.
13... a6
In het vervolg investeerde ik weer veel tijd in het zoeken naar winnende combinaties en doorbraken, maar verwierp die ook iedere keer weer omdat ik bang was mezelf op te blazen.
14.Qb3 Rd7 15.Ne4 e6 16.Re1 h6
Stelling na 16. .. h6
Het is wel erg koelbloedig hoe zwart hier vertrouwt op zijn degelijke stelling en rustig dit soort zetjes doet. Ik investeerde weer veel tijd in het zoeken naar tactische trucs, en had ondertussen ook de dame op h5 als aanvalsdoel opgemerkt, maar zag niet hoe ik hiervan kon profiteren. De computer suggereerde na afloop 17.Nh4 Be7 18.h3 Be2 19.Qc2 Bxh4 20.gxh4 Bb5 maar dat is ook nauwelijks beter dan de partij. Bij mijn volgende zet bood ik dan ook remise aan, omdat ik wel nog wat voordeel had, maar niet meer wist hoe het verder moest en achter stond in tijd. Ingo wees dat resoluut van de hand. Het past bij de wedstrijdmentaliteit die hij ook tegen Jan ten toon spreidde. Hij ging toen remise door zetherhaling uit de weg en verloor door een te riskante winstpoging.
17.Bd2 Na7 18.Ra4 Nb5 19.Nc5?
Hiermee geef ik mijn voordeel weg en staat het gelijk. Ik had inmiddels een half uur tijdsachterstand en ging wat sneller spelen. Nodig was hier 19.Nh4! Be7 20.h3 Be2 21.Rxe2 Qxe2 22.Bf3 Nxd4 23.Rxd4 Qb5 met voordeel voor wit.
19... Rc7 20.Re4 Bf5 21.Re1 Be7 22.Rc4 O-O 23.Bb4 Rd8 24.Nd2?
Stelling na 24. Nd2?
Dit is de beslissende fout waarmee zwart een gezonde pion wint.
24... Nxb4! 25.Qxb4 Bd3!
Overzien: pion d4 dreigt eraan te gaan. Na weer een lange denkpauze dacht ik mij nog te redden met een klopjacht op de dame, die loperruil forceert.
26. Bf3 Qg5 27. h4 Qf5 28. Be4 Bxe4 29. Ndxe4
Maar ik werd weer verrast door zwarts sterke vervolg.
 29...Rcd7!
Stelling na 29. .. Rcd7
Het paard is gepend, dus dit kan. Zwart wint alsnog de pion en daarmee de partij.
30.Nd6 Nxd6 31.exd6 Bxd6
Ik spartelde hier nog tevergeefs door tot zet 55. Ingo was blij met zijn overwinning en constateerde tevreden dat het nu 1-1 was voor Nederland - Duitsland. Bij de analyse merkte ik op toch het gevoel te hebben hier kansen te hebben laten liggen. Hij was het er niet mee eens en vond nooit slechter te hebben gestaan. Hij speelde met wit vaak dezelfde variant als ik speelde en had de varianten vaak bekeken met een bevriende grootmeester. Zijn gedachte was dat je maar beter een gezonde pionnenstructuur kan hebben met ontwikkelingsachterstand. Ik denk dat hij de witte kansen in het begin toch wat onderschat heeft.

Als slotwoord nog een algemene opmerking over dit schaaktechnische bloggen. Dat is toch een erg goede mogelijkheid om te leren van je eigen partijen en om leuk met elkaar met het schaken bezig te zijn. Ik hoop dat we dit bij Amstelveen meer gaan doen na externe of interne wedstrijden. Het is helemaal niet zo moeilijk om zulke blogs te maken. Ik vind het erg leuk dat Jan Krans dit zo opgezet heeft en het ons geleerd heeft.

No comments:

Post a Comment