Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Friday 11 November 2016

Mijn laatste partijen

Tim Schmitz - Michiel Harmsen
Bad Wiessee 2016, ronde 7

Na mijn verlies tegen Mario Bossoni speelde ik tegen op papier minder sterke spelers en moest dus winnen. Dat lukte deze partij net op de nipper in het eindspel met hulp van mijn tegenstander.
Stelling na 43...Pe4
44.Le1?
Nodig was Le3 om zwarts volgende zet te voorkomen.
44...Pc5 45.Lf2? Pa4
Nu valt pion b2 of c3. met 45.b3 had wit het zwart nog lastig kunnen maken om te winnen.
0-1 na 60 zetten.

Michiel Harmsen - Werner Kraus
Bad Wiessee 2016, ronde 8

Ook in deze partij zat ik in de 'ik moet van deze iets zwakkere tegenstander winnen modus'. Ik bereikte een stelling met kansen op koningsaanval vanwege ongelijke lopers.
Stelling na 34.Td4
Met al die zware stukken er nog bij zijn er zeker aanvalskansen. Maar even later stond het zo.
Stelling na 41.Le7
Zwart ruilde hier de dames af. Even later stond het zo.
Stelling na 46....T8c2
Toen werd er dus nog een toren geruild en was er geen sprake meer van aanval.
½-½ na 53 zetten.
Ik bleef achter met het gevoel hier een halfje te hebben laten liggen.

Werner Schicker - Michiel Harmsen
Bad Wiessee 2016, ronde 9

Ik speelde mijn laatste partij tegen een speler met beduidend lagere rating en wilde dus winnen. Belangrijk hierbij is het om spel te houden. Helaas speelde mijn tegenstander engels, waar ik eigenlijk geen repertoire op heb. Ik probeerde krampachtig spel te houden en vervlakking te voorkomen, met als gevolg dat ik eenvoudige zetten vermeed en al snel slecht kwam te staan.
Stelling na 19.f4
Hier sta ik al erg slecht. Het paard dreigt met tempowinst naar c4 te gaan. Daardoor dreigt fxe5 waarna terugnemen niet mogelijk is. Het paard op d7 moet namelijk ook pion b6 dekken en op terugslaan met de loper volgt eerst Pc4, dame weg, Pc4xe5 en vervolgens Pf6 schaak met kwaliteitswinst. Daarom was hier 19...exf4 nodig. Ik koos hier een pseudoacieve zet.
19...Pe6?!
Wit speelde het weer goed.
20.Pc4 Dc6 21.fxe5
Hier koos ik weer voor een 'actieve' zet.
21...Pd4??
Jaagt de dame naar een goed veld.
22.Df2
Natuurlijk, valt f7 aan. Had ik niet gezien. Van schrik ging ik die pion snel dekken.
22...Tf8?? 23.Pe7+
Ik gaf op vanwege dameverlies.
1-0
Gelukkig was mijn tegenstander, een vriendelijke man van ongeveer 60 jaar oud, erg gelukkig met deze overwinning. Hij werd er opgewonden van en uitte dat op een prettige, ingetogen, manier. Ik heb nog even met hem geanalyseerd en heb hem gecomplimenteerd met zijn goede overwinning. Natuurlijk heb ik vreselijke fouten gemaakt maar hij heeft wel iedere keer goede zetten gedaan waardoor ik veel te veel risico nam en moeilijk kwam te staan.

Al met al heb ik niet zo'n goed toernooi gespeeld met 4 uit 9. Het miste erg aan concentratievermogen en nauwkeurigheid. Misschien heb ik ook iets teveel achter de computer gezeten tijdens de eerste helft van het toernooi. Ik wilde graag de achterstand in schaakmailtjes en taken klaar hebben toen Ru op woensdag kwam. Dat is maar ten dele gelukt.
Toch was het een leuke schaakvakantie. De laatst avond is traditioneel gezellig in de Stube. Dat is ook de laatste avond voor het personeel omdat ze daarna 3 weken dicht gaan. Er zitten dan alleen nog een stel schakers als gasten die maandags afreizen. Ik heb deze vakantie ook mijn gitaar meegenomen, om te oefenen. Jan is erg goed in muziek en ik heb en aantal keren op de kamer samen met Jan - en later ook Ruurdtje - gitaar gespeeld waarbij Jan zong. Dat was leerzaam voor me. Veel hotelgasten hoorden overdag mijn gitaarspel, net als vorig jaar, en er werden al grappen over gemaakt. Op de laatste avond vroeg gastvrouw Ute nog of ik niet een stukje wilde spelen. Ik hield dat aanvankelijk af omdat ik niet de hele Stube wil domineren met mijn amateuristische gitaarspel, dat ik thuis altijd jingel-jengel-jangen noem. Maar na enig aandringen heb ik toch 2½ liedje gespeeld waarbij Ruurdtje zong. Dat was gezellig. Maar ik vind dat je met dit soort dingen niet te lang moet doorgaan. Dan overheerst het teveel en kunnen anderen niet meer met elkaar praten. Ik heb ook niet zo'n sterke behoefte mijzelf steeds in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen.
Na nog een gratis biertje van Wirt Eberhardt voor mijn gitaarspel en een Schnapps voor iedereen van Eberhardt gingen we om 22.30 uur naar bed om een beetje fit te zijn voor de thuisreis.

No comments:

Post a Comment