Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Friday 2 November 2012

Over Bier und Gemütlichkeit

De bar in de Weinstube ...
Nu even wat anders dan schaak. Het valt me ieder jaar weer op dat ik zo leuk kan praten met alle andere schakers hier. Mijn contact met Harold en Olav is hier zo anders dan door de rest van het jaar heen. Waarschijnlijk omdat je meer tijd hebt hier om eens wat langer te praten. We hebben ook veel gewandeld, vaak met Harold en Jo Steinschuld, een andere Nederlander uit ons hotel. Net als Harold en Jo probeer ik ook af en toe bewust nog wat aan lichaamsbeweging te doen naast het bier drinken en schaken. Ook gisteren hadden we weer een leuke pittige wandeling. Jan Krans heb ik deze vakantie ook veel beter leren kennen. Jan is erg bevlogen bezig met alles wat hij doet: schaken, bijbels interpreteren, bloggen, het maakt niet uit. Ook heeft hij een grote interesse voor taal. Hij spreekt niet alleen erg veel talen, maar vindt het ook leuk om ermee te spelen. Daardoor heb ik hem ook mijn universele speech voorgelegd. Dat is een speech die je bijna altijd kan houden omdat je weliswaar veel woorden gebruikt, maar die zo nietszeggend zijn dat ze altijd wel van toepassing zijn. Jan heeft daar echt een groot talent voor. Ik noem er eentje: "Iedereen is hier gekomen met zijn eigen gevoelens en verwachtingen van deze dag." Prachtig. Klopt altijd en iedereen kan het zelf invullen.

... met natuurlijk Yvonne.
Eergisteren is mijn vrouw, Ruurdtje Hoekstra, ook gekomen. We hebben toen samen met Peter de Heer en zijn vriendin Simone gegeten. Peter wist weer een aantal maatschappijkritische opmerkingen te maken, voorzien van leuke anekdotes waarbij hij wat kleinschalige maatschappelijke hervormingen probeerde door te voeren. Je moet hem maar eens vragen naar muziek in winkels. Gisteren hebben we eens een keer niet in de Stube gegeten. We werden door het personeel meteen van overspel beticht. Ja, de Stube is toch wel onze huiskamer geworden. Harold, Olav, Jan, Ru en ik zijn naar de Italiaan geweest. Even ook wat minder vlees eten. Het was net als gisteren erg gezellig. Daarna zijn we nog even terug gegaan naar de Stube. ’s Avonds komen er ook veel andere schakers nog even een biertje drinken. Het was weer leuk.

No comments:

Post a Comment