Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Wednesday 2 November 2016

Remise biedingen

Julian Shen - Michiel Harmsen
Bad Wiessee 2016, ronde 3

Deze partij heb ik bijna geen goede zetten gedaan. Ja, ik kende wat zetten uit de boekjes, maar toen ik ging nadenken ging het eigenlijk steevast mis. Helaas kwam ik in een van die vele Franse varianten van de Tarrasch terecht die ik na 40 jaar nog steeds niet begrijp, zoals blijkt uit het manoeuvre Ld7-e8. De jongeling van onder de 20 waar ik tegen speelde begreep het beter. Na de uitstap van mijn paard naar b4 om de witte dame naar een goed veld te jagen en het misplaatst actieve Tc8 speelde de jongeling a3 en zou ik pion e6 verliezen zonder compensatie. Hij bood daarbij echter remise aan! Dat getuigt dan weer van slecht stellingsbegrip.
Stelling na 20.a3!
Het getuigt van ook een slecht stellingsbegrip van mijn kant dat ik dit genereuze aanbod afsloeg en weer een matige zet deed. Ten koste van alles willen winnen is niet altijd verstandig.
20...Lb5?! 21.Dxe6+ Dxe6 22.Pxe6 Lxf1 23.Pxf8 La6?!
Maar gelukkig kwam ik tot inkeer en zag in dat ik verloren stond. Na 24.axb4 Kxf8 25.Ta5 verorbert wit weldra ook de a pion vanwege de dreiging b5. Ik deed hier het enige goede van deze partij: remise aanbieden. Natuurlijk met een strak gezicht. Dat is dan weer een voordeel van de stelling niet begrijpen: je straalt niet uit dat je verloren staat. Mijn tegenstander nam het aan. Oef. Een halfje op ratingrespect. Wij noemden dat eerder een Milovje.

No comments:

Post a Comment