Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Monday 5 November 2018

Alles wendt

In ronde 8 mocht ik net als Renzo op een live-bord. Dat krijg je ervan als je goed speelt … Ook bij mij konden dus familie en vrienden met een wijntje en blokjes kaas op de virtuele tribune plaatsnemen. Het werd wel nagelbijten en knarsetanden voor ze, helaas.

Dr. Snark – Andreas Ciolek
Bad Wiessee 2018, ronde 8
stelling na 18.Dd2-g2
18. .. cxd3 19.cxd3 Dc2 20.Tf2
Ik zie niet hoe ik kan verliezen na 22.Dxc2 Txc2 21.Tf2, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
20. .. Dxd3
Consequent, maar eigenlijk niet zo goed. Als ik het maar zie …
21.Pf6+?
Verleidelijk maar fout! Dat veld f6 was al een tijdje magnetisch geladen, maar ik had simpeltjes met stap 3-4 21.Pd6! moeten bedenken. Er hangen dan zowel na 21. .. Lxd6 22.Lxb7 als na 21. .. Lxf3 22.Txf3 twee zwarte stukken en wit wint ‘mindestens’ een kwaliteit. In de laatste variant heeft zwart na (zeg) 22. .. Dg6 23.Pxc8 Txc8 nog wel wat compensatie – er komt waarschijnlijk een paard op d5 –, maar na 24.h3 (dekt g4) gaat de witte aanval ook verder (f5!).
21. .. gxf6
Verplicht.
22.Lxb7 Tc5
23.Le4?
Ook al niet goed! Ik had het nu volgende 23. .. De3 volledig gemist. Eerst 23.Te1 houdt nog wat voordeel vast. Na afloop was het analyseren wel leuk, en verschenen er vooral vanaf hier de wildste varianten op het bord.
23. .. De3!
Dit verlamt de witte koningsvleugel. Heel vervelend.
24.b4?
Drie slechte zetten op rij! Na gelijk 24.Kh1 had ik vast nog kunnen spartelen.
24. .. Tc4 25.Kh1?
En dat is vier! 1-0 na 28 zetten.

Het was nog lang gezellig in de Stube. De laatste ronde liet ik maar aan me voorbijgaan, want maandag werd weer een werkdag. Eén les van dit jaar: ik kan het nog (een beetje) en hoef voor 2200-spelers niet bang te zijn: ze zien ook lang niet alles. Tot volgend jaar!

No comments:

Post a Comment