Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Saturday 3 November 2018

Door ruig en onbegaan terrein

Ronden 4 tot 7 brachten mij allemaal 2200-spelers, al zij het dat maar twee van mijn tegenstanders die rating ook echt nog hadden. Zij waren wat jonger en op hun hoogste niveau ooit: gevaarlijke types! De twee andere waren al ruim met pensioen en konden zich hun toppen nog herinneren: evengoed gevaarlijke types. Ik laat van elke partij een enkel fragmentje zien.

Dr. Snark – Frank Schützhold
Bad Wiessee 2018, ronde 4
stelling na 26. .. De6
Na een lang loopgravengevecht – het eerste pionnetje is nog maar net van het bord – heb ik een mooi initiatief en wat betere stukjes.
26.Dxe6+?
Maar niet zo! Ik dacht dat ik na terugslaan mooi 27.Td6 zou hebben, maar dat stelt na 27. .. Pc8 (28.Td7 Lc6) niets voor. Fraai en simpel was 26.Pe3, en ook zo ongeveer beslissend.
In het vervolg won ik toch ‘ergens’ een pionnetje, vooral omdat mijn bejaarde tegenstander in een ongelukkige ruilmodus terechtkwam. 1-0 na 50 zetten.

Christian Friedrich Köhler – Dr. Snark
Bad Wiessee 2018, ronde 5
stelling na 10. .. d4
Mijn tegenstander – bouwjaar 1991, een uitstekend jaar, dat wel – droeg een fel oranje overhemd met heel veel kleine papagaaitjes erop. Het oranje zelf was de lucht boven een tropisch eiland dat ik over de stukken heen de hele tijd te zien kreeg. Bij zijn volgende zet begon zijn tactiek inderdaad te werken: wat doe ik hier, vroeg ik me af.
11.Pg5!
De zet herkende ik, maar het mogelijk vervolg was enkel dichte mist in mijn hoofd. Ik wist nog net dat Korchnoi het als nieuwtje tegen zich had gekregen in zijn eerste WK-match tegen Karpov, en dat hij het stukoffer na drie kwartier nadenken had afgewezen. Maar hoe? En er stond me bij dat Timman een paar maanden later had laten zien dat zwart het toch kan aannemen. Maar hoe dan toch?
11. .. Pxb3
Korchnoi blijkt 11. .. dxc3 gespeeld te hebben. Bij Timman was het 11. .. Dxg5 12.Df3 0-0-0 en veel gedoe.
Na mijn zet moet wit voordeel kunnen bereiken, maar tot mijn geluk wist hij zelf ook niet veel meer dan dat 11.Pg5 mogelijk was. De stelling vervlakte zozeer dat ik zowaar beter kwam te staan, en zelfs nog een grote kans miste.
stelling na 33.gxf5
33. .. Lc5?
Mijn tegenstander bleek bij de analyse veel leuker dan zijn overhemd deed vermoeden. Hij had ook veel meer gezien dan ik. Hier dus 33. .. Ke4 en zwart wint, omdat de witte vrijpionnen mooi geblokkeerd raken (34.f6 Kd5) en wit vervolgens e5 niet kan behouden.
34.e6 b4 35.Lf6 Kd6
Nu zijn de pionnen veilig, maar wit komt ook niet verder.
½-½ na 39 zetten.

Dr. Snark – Frank Strohbusch
Bad Wiessee 2018, ronde 6
stelling na 9. .. Le7
Ik had hier zo’n grote ontwikkelingsvoorsprong dat ik het punt al bijna telde.
10.Pb5
Niet verkeerd, maar nog beter was 10.Dg4, waar ik een kwartiertje vergeefs op had zitten rekenen. Op vreemde wijze wist ik nu mijn voordeel te vergooien, maar ik kreeg gelukkig nog een kans.
stelling na 16.0-0-0
16. .. Td7?
Dit laat een kleine combinatie toe. Na 16. .. Pa5 of Le7 is er niet zoveel meer aan de hand. Ik had wel wat te doen met mijn tegenstander: hij speelde nogal snel, vermoedelijk omdat hij gezien zijn gevorderde leeftijd de vermoeidheid van het vierde uur vreesde.
17.Pxb7 Txb7 18.La4 Lb6 19.Lxc6 Lxe3+ 20.fxe3 Tb8
Wit staat gewoon een mooie pion voor. Het duurde nog wel even: 1-0 na 45 zetten.

Michael Ehrke – Dr. Snark
Bad Wiessee 2018, ronde 7
stelling na 31. .. Pg6-e7
Het aantal winsten dat wit heeft gemist is al niet meer op één hand te tellen. Er ging ‘iets’ mis in de opening – terwijl ik me nog had voorbereid ook – en mijn stelling is sinds zet 11 even samenhangend als het draadjesvlees uit het restaurant bij ons hotel.
32.Ld5(?)
Op zoek naar een mat dat er niet is. 32.Ph5 wint straffeloos een kwaliteit: 32. .. Dxg3 33.Pxf6+ Kg7 34.Ph5+! Kxf7 35.Pxg3. Waarschijnlijk had ik na 32.Ph5 meteen ontgoocheld maar wijzer opgegeven.
32. .. Td6 33.Lf3(?)
Moeilijker te zien was hoe goed 33.e4 was. Er zijn gewoon teveel mogelijkheden.
33. .. Tbb6 34.Lh5
Het is duidelijk dat wit – zonder enige tijdnood – de draad kwijt is.
stelling na 37. .. Pe7-d5
38.Pe6(?)
Nu krijgt zwart zelfs voordeel.
38. .. Dxg3 39.fxg3 Pf6 40.Ld1 Le4 41.Pc5 Td6 42.g4 Txd4 43.gxf5 Lxf5 44.g4
44. .. Td5!
Een nuttige tussenzet.
45.Pb7 Le4 46.Pxa5 Td2
De druk is nu gewoon te groot. Wit offerde het paard nog voor de twee vrijpionnen, maar baten mocht het niet. 0-1 na 53 zetten.

PS: De titel van deze blogpost is mijn weergave van het Latijnse ‘per aspera et devia’. ‘Sic itur ad astra’ kan er dan bij: zo kom je bij de sterren.

No comments:

Post a Comment